Hitler is egy szebb jövőt akart (beszámoló)

Színházzal az előítéletmentes fiatalokért, drámaóra

201601201992

„Képzeljétek, kaptam Szociopoly-t karácsonyra!” – köszöntenek minket ismerősökként az Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakközépiskola tizedikesei, akikhez immár többedszerre térünk vissza a Színházzal az előítéletmentes fiatalokért című érzékenyítő csomag keretén belül. A Gyerekesély Közhasznú Egyesület, a Mentőcsónak Egység és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szervezetek közös, öt részből álló programsorozat harmadik állomásához érkeztünk.

Ezúttal is az előítéletesség áll a drámaóra fókuszában, erre emlékezteti a résztvevőket Farkas Atilla (Kerekasztal Színházi Nevelési Központ) felvezető kérdéseivel. Hamar eljut az osztály a Pirézek-órára visszautaló megállapításhoz, miszerint az előítélet a megismerés része, így azon önmagában változtatni nem lehet, ezzel szemben a diszkriminatív viselkedési formák elkerülhetők. Erre nézzük meg példaként a TASZ kelet-magyarországi régióban készített kisfilmjét, melynek középpontjában a romák elleni indokolatlan, vagy túlzó rendőri fellépés áll. Az osztályt a falu többségi lakosságának szerepével kínálja meg a drámatanár, mellyel egy fiktív falugyűlés résztvevői lesznek a diákok. A kérdés adódik: kell-e tennünk valamit, s ha igen, hogyan cselekedjünk a romákat érintő diszkriminatív büntetés ellen? A bevonódás már ekkor is érzékelhető magas foka bizonyítja, hogy a közösség rendkívül nyitott a téma iránt. Az előző alkalmakkor is aktívabbak váltak a hangadókká, jelen esetben is maximális egyetértésben fogadják el azt az alapvetést, hogy büntetést kizárólag a bűnös érdemel.

201601201996

A második TASZ-kisfilm a Szebb jövőért mozgalom szerveződésének kezdeteit dokumentálja. A drámatanári felvezető a szomszédos falu bűncselekményt csökkentő megoldási javaslataként aposztrofálja a kisfilmet, és nem konkretizálja a mozgalom politikai irányultságát. A véleménynyilvánítás és az eszmecsere ezúttal vitaszínházi módszerrel történik, amely szükségszerűen két táborra osztja a résztvevőket: ellenzők és pártolók állnak szemben egymással. A feladat egyszerű: meg kell győzni a másik táborban levőket. Tisztán bűnözés elleni szervezetként tekintenek a Szebb jövőért mozgalomra, így az osztály többsége a pártolók között foglal helyet. A vitát már nemcsak a hangadók érzik magukénak, mindenki meg akarja győzni a másikat a saját igazáról. Az ellenzők épp a kicsöngetés előtt tapintanak rá a mozgalom bűnüldözésbe burkolt diszkriminatív jellegére, és a „Hitler is egy szebb jövőt akart” érvvel többeket átcsábítanak táborukba. Olyannyira fontosnak érzik a kérdésfelvetést a résztvevők, hogy nem hagyják el szünetben a termet, folytatják a beszélgetést. Ott és akkor azt érezzük, hogy a programcsomag a harmadik alkalomra megközelítette a kitűzött célt. Valós, immár a tanórai kerettől független, problémaközpontú közös gondolkodás indult el az előítéletesség gyakorlatban megjelenő formájáról. Becsöngetésre az újpesti tizedikesek készek arra, hogy létrehozzák saját, jól működő demokratikus falujukat. „Ne viselkedjünk már úgy, mint a politikusaink!” felkiáltással jutnak el közösen odáig, hogy kijelentsék, konstruktív együttműködésre van szükség, olyan egyeztetésekre, ahol az érintetteket is bevonják.

201601202003

Ezzel a beszélgetésbe forduló vitával a résztvevők gyakorlatilag előkészítik önmaguknak a roma-magyar baráti társaságot bemutató harmadik TASZ-kisfilmet. A mozgalom szabályozására csoportokban gyűjtenek aztán ötleteket, melyek között domináns elem a félelemkeltés megakadályozása, a nyitottság, az esélyegyenlőség támogatása, a jogi tanácsadás. Az, hogy a programcsomag egymásra épülő órái egyre nagyobb interaktivitást várnak el a résztvevőktől, ezáltal nemcsak érzékennyé tesznek a társadalmi problémákra, hanem cselekvésre is bátorítnak, szintén ezen az állomáson mutatkozik meg. Farkas Atilla zárásként és az érdeklődésre való tekintettel a TASZ-ra és az Amnesty Internationalre mint esélyegyenlőség megteremtését célul kitűző szervezetekre hívja fel a figyelmet. Annak, hogy a program mennyire hatékony, részben a következő alkalom is fokmérője lehet, hiszen az UCCU Informális Roma Alapítvány foglalkozásán fognak részt venni az újpesti középiskolások.

Takács Ágnes

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: