Mexikói Casino Twist

Tárlat: Damián Ortega – Casino, HangarBicocca, Milánó

Damián Ortega: Elote clasificado, 2005

Damián Ortega: Elote clasificado, 2005

A tizenévesként szatirikus karikatúrákkal feltűnő Ortega huszonévesen már Gabriel Orozco mellett újította meg a politikai kiábrándultságba belefásult, magába záruló és a nemzeti identitást sulykoló mexikói művészetet a Friday Workshop összejövetelein. A később Berlinben, majd ismét Mexikóban élő művész munkásságát a médiumok (installáció, film, fotográfia, performansz) és léptékek változatossága jellemzi. A 20. századi művészettörténetből és a popkultúrából vett utalásokkal átszőtt művei formailag letisztultak, vizuálisan könnyen fogyaszthatóak. Aktuális milánói tárlata, a Casino, a Vicente Todolí és Andrea Lissoni kurátorok nevéhez köthető kiállítássorozatba illeszkedik, amelynek része az Ortegáéval párhuzamosan megrendezett Juan Muñoz-, valamint a 2015 őszére várható Philippe Parreno-tárlat is.

Damián Ortega: Cosmic Thing, 2002

Damián Ortega: Cosmic Thing, 2002

A mintegy tizenkilenc művet felvonultató kiállítás központi alkotása Ortega egyik leghíresebb és talán leginkább hatásvadász munkája, a Cosmic Thing (2002), a 2003-as velencei biennáléről ismerős, szétrobbantott bogárhátú Volkswagen. A személyes élményen túl (Ortega maga is bogártulajdonos volt) a kocsi szorosan kötődik egy történelmi korszakhoz. A bogárhátút, mint olcsó népautót, a harmadik birodalom idején Adolf Hitler kérésére fejlesztették ki, hogy aztán a hatvanas években a háború utáni gazdasági fellendülést követő jólét szimbólumává váljon. A mára ikonná vált négykerekű auráját növeli, hogy gyártását a kétezres évek elején leállították. Az alkatrészekre szétszedett, majd a levegőben pontosan kimért távolságra, egyenként felfüggesztett csavarok, kerekek, lámpák, gumiabroncsok megfagyott kozmikus vízióvá alakulnak át. „A széttöredezettség logikája magába foglalja az eshetőség, a véletlen, az esetlegesség, a múlékonyság, a befejezetlenség lehetőségét.”[1] – ecsetelte Ortega az installáció egyik értelmezési irányát, ugyanakkor a darabjaira szétszedett tárgy felidézi az analitikus módszer reménytelenségét is. A dirib-darabokra széthullott, immár működésképtelen autó hasonlatos a kitömött és kipreparált, üvegszemű, formalin szagú kardfogú tigrisre: minden a helyén van, csak az elevenség hiányzik belőle. Ahogy a mikéntre kíváncsi kisgyerek kezében a távirányítós autó, úgy némul el Goethe gombostűre szúrt lepkéje. Erre az ironikus értelmezésre a címválasztás is ráerősít.

Damián Ortega: Escarabajo, 2005

Damián Ortega: Escarabajo, 2005

Damián Ortega: Moby Dick, 2004

Damián Ortega: Moby Dick, 2004

A mű része a Beetle Trilogynak, amelynek mindhárom része megtekinthető a kiállításon. A trilógia tétele az Escarabajo című film is (2005), amelyben Ortega egy hosszúra nyúló sétaautózás után eltemeti fehér Volkswagenjét a Puebla városban található régi bogárhátúgyárban. Harmadikként idetarozik a Moby Dick című performance (2004), amely során egy parkolóban a Led Zeppelin azonos című számának gitárszólói alatt a művész fizikai harcot vív egy megkötözött, fehér bogárhátúval. A címmel a művész a saját bevallása szerint Herman Melville 1851-ben megjelent regényének fehér bálnájára akart utalni. A földdel behantolt és a zsíros betonon vergődő antropomorfizált jármű így elmesélhető és perverz történetre tesz szert, amely az ember és a tárgy, az ember és a gép viszonyát feszegeti modern városi kontextusban. Hasonló antropomorf jelleg figyelhető meg a Pico cansado (1997) esetében, ahol a „fáradt” csákány nem bírja tartani vasból készült fejét, és a fanyél megadóan begörbül a terhe alatt. A gépet megkínzó, uralni akaró ember képe posztmodern luddizmusként, technofób géprombolásként is felfogható. Az autós saga sajátos hangsúlyt kap jelenlegi kiállítási helyén, a gumiabroncsot gyártó Pirelli gyár egykori hangárjában. (Hasonló átértékelődésen ment keresztül nemrég a Pietà Rondanini szintén Milánóban, az egykori Ospedale Spagnolóban.)

Damián Ortega: Pico cansado, 1997

Damián Ortega: Pico cansado, 1997

Damián Ortega: Controller of the Universe, 2007

Damián Ortega: Controller of the Universe, 2007

A Cosmic Thing technikai megoldásait használja a művész a Controller of the Universe (2007) című munkájában, amely nem egy autó megfagyott robbanása, hanem több száz barkács- és munkaeszközé (fűrészeké, csákányoké, gereblyéké, baltáké, csavarhúzóké), amelyeket a művész a berlini ócskapiacokon vásárolt össze. A mű érdekessége a robbanás közepén található vákuum, amely négy irányból közelíthető meg. Ortegának a technológiai fejlődésébe vetett feltétlen bizalommal szembeni szkepticizmusa is kifejeződik a műben. Szintén szarkasztikus a cím, amely Diego Rivera naivan pozitivista, Lenint is megjelenítő patetikus El Hombre controlador del universo (1934) freskójára utal.[2]

Damián Ortega: Prometeo, 1992

Damián Ortega: Prometeo, 1992

Damián Ortega: Estratigrafía 4, 2012

Damián Ortega: Estratigrafía 4, 2012

A kiállítás külön csoportját alkotják a terepasztalokra látszólag rendezetlenül odavetett, apró méretű tárgyak. A Prometeo (1992) nevű mű egy megmachinált lámpakörtéből áll, amelyben az izzó helyén egy gyertya mered felfelé. A munka alapja egy mexikói grafikus karikatúrája, aki így akarta felhívni a figyelmet a mexikói energiaválságra.[3] A Módulo de construcción (1998) a kurátorok magyarázata szerint a Le Corbusier-féle Modulor ironikus átgondolása tortilla lapokból felépítve. Ortega sajátos humorára példa a kiállításon nem látható Obelisco transportable (2004), az emlékezet és a hatalom par excellence jelképe, amely kerekekre szerelve áthelyezhető, és így el is veszti eredeti értelmét. Ebbe a csoportba tartozik még az Estratigrafía 4 (2012) és az Elote clasificado (2005). Az első egy kőre hasonlító, valójában Berlinben összegyűjtött poszterekből, szórólapokból enyvvel összeragasztott, illetve félbevágott gömb: a szó szoros értelmében vett tranche de vie, amely egy város kulturális lenyomatát őrzi. A második távolról rímel Bukta Imre Okos tájának (1993) kukoricababáira. Ortega egy kiszáradt kukoricacső minden egyes kukoricaszemét gondosan beszámozta, rámutatván a szilárdnak tűnő forma törékenységére és efemerségére.

Damián Ortega: Hollow/Stuffed: Market Law, 2012

Damián Ortega: Hollow/Stuffed: Market Law, 2012

A Hollow/Stuffed: Market Law (2012) című mű a latin-amerikai professzionális drogcsempészek által kokainszállításra használt narco-tengeralattjárók egyikének lekicsinyített mása. A plafonról sóval teletöltött zsákok lógnak lefelé, amelyek közül az egyik lyukas. Az apránként kipergő só kiüresíti, megsemmisíti a tengeralattjárót. A művész szerint az egykori sókereskedelem ironikus párhuzama a mai drogcsempészet, amely több ország gazdaságának, így Mexikónak is az egyik fő bevételi forrását jelenti.

A favellák módjára spontán növekvő Ortega-művek a mindennapi tárgyak duchamp-i kisajátításából és újrahasznosításából létrejött humoros, a szürrealista felfogással rokon improvizációs kísérletek. Az újrarendezés révén az anyagok, tárgyak eddig rejtett, szokatlan tulajdonságai kerülnek előtérbe. A kiállítás címe, a Casino is egyfelől az irányított véletlenre, másfelől a játékosságra irányítja a figyelmet. S ahogy a kaszinóra, úgy a kiállítás terére is igaz, hogy az nem csupán fizikai valóság, hanem láthatatlan játéktér is egyben – saját törvényekkel.

Farkas Mariann

 

 A kiállítás 2015. november 8-ig járható be a milánói HangarBicoccában.

(A képeket a kiállítóhely bocsátotta a rendelkezésünkre.)

[1] Damián Ortega – Jessica Morgan – Gabriel Kuri: Do It Yourself, New York, Skira Rizzoli, 2009, 128.

[2] Lucia Aspesi: Damián Ortega. Casino (kiáll. kat., Milánó: HangarBicocca), [Milano], [k. n.], 2015, 22.

[3] Lucia Aspesi: Damián Ortega. Casino (kiáll. kat., Milánó: HangarBicocca), [Milano], [k. n.], 2015, 13.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: