Sóska, sültkrumpli, ahogyan a nők készítik (színházkritika)

Sóska, sültkrumpli, rendező: Őze Áron, Aranytíz Kultúrház, 2015. 05. 07.

sóska_1

Egy bíró és két partjelzője egy tesztoszteronszagú, szűk öltözőben futballtörténeti sztorikkal szórakoztatja egymást néhány perccel azelőtt, hogy pályára lépnének. A két öltözőpaddal körülbástyázott néhány négyzetméter mégis több egy átlagos öltözőnél. A fogasokkal, kerek dohányzóasztallal és néhány szétpakolt ruhával, meg törölközővel kijelölt „ringben” ketten csapnak össze, miközben élettörténetek töredékei és apró, mindennapi drámák elevenednek meg előttünk. Egy kiút van, a nézőkkel szemben lévő, külvilágba vezető hátsó ajtó, amit azonban az előadás végére a szereplők maguk torlaszolnak el. Kívülről dühös tömeg, belülről saját problémáik nyomasztják őket, így az egyetlen megoldás, ha önmagukkal tisztázzák konfliktusaikat. Őze Áron rendezésében Egressy Zoltán három pasija – Szappan, Művész és Lacikám – szerepében szokatlan módon három nőt, Lovas Emíliát, Reil Evelint és Csiszár Katalint láthatjuk. A Pesti Magyar Színiakadémia harmadéves osztályának mestervizsgája során a lányok mondatról mondatra igazolják, hogy az eredetileg papírra vetett figurák igenis ízig-vérig nők.

Feminin viselkedés

Férfias helyszín, férfias szakma, férfias téma, ugyanakkor meglepően nőies megnyilvánulások. Ez Egressy Sóska, sültkrumplijának alapja. Külön érdekesség a három sportember eltérő nőiessége. Szomorúszájú és Szappan, miközben egy focimeccs zökkenőmentes lebonyolítására készülnek, a tükörben nézegetik és igazgatják magukat, vetélkednek egymással és rivalizálnak. Szomorúszájúnál pontosan ez a tollászkodás, hiúság a legmeghatározóbb feminin jelleg. Fekete kontaktlencsét szerez be, hogy szúrósabb tekintetével biztosítsa a játékosok és a lelátókon ülők előtt tekintélyét. Maximalizmusa megjelenésében is jelentkezik. Meg van róla győződve, hogy „nem mindegy, hogy mutat a bíró”, nála ez stílus kérdése. Cukor helyett édesítőt kér a kávéjába, hogy tartsa versenysúlyát és tökéletes alakját. A magas, izmos, kecses, jó tartású, egyenes tekintetű Csiszár Katalinnak jól áll a szerep. Bár elsőre bájgúnárnak vagy piperkőcnek tűnhet, mégsem az. Lacikám egy önmaga képességeivel tisztában lévő fiatal, sikeres alak, aki joggal büszke kiharcolt eredményeire. Tisztában van vele, hogy a sikerhez sokszor elengedhetetlenek a külsőségek, ezért ha kell, tükörbe állva fésülgeti a haját, gyakorolja a sárgalap-adást, vagy a határozott nézéshez szükséges szemöldökhúzogatást.

sóska_2

Fotó: Palotai Mihály

Érzelgősség és nőies kommunikáció

Művész párbeszédre képtelen kívülálló. „Giccses” világába burkolózik, hogy ügyetlen rímekbe szedje, mit is gondol a szerelemről, a boldogságról és a csalódásról. Abszurd nyelvhasználata sok esetben megdöbbentő. Szinte elképzelhetetlen hasonlóakat hallani egy férfi szájából. Volt szerelméről – a darabban valójában soha fel nem bukkanó, csak említés szintjén jelen lévő, és a három szereplőt mégis összekötő – Mariannról például így ábrándozik: „Éltünk, olyan szépen, te, mint a virágok. Mint a pipacsok.” Az egész előadás alatt nincs jelen. Küzd a testével, a hányingerrel és másnapossággal. Mikor Szappan megpróbálja bevonni egy semleges témájú beszélgetésbe, nevezetesen, hogy ajánljon valami néznivalót a tévében, gyorsan elveszti a valóság iránti érdeklődését és ismét az élet „nagy dolgait” kezdi értelmezni: „Szeretem a hidakat. Összekötnek. Partokat, embereket. Városrészeket, embereket, kerületeket. Partokat, városrészeket. Városokat, embereket. Egymással össze.” Reil Evelin jól alakítja a lelassult, lelkileg és testileg gyötrődő szerelembeteget, akit ugyanúgy hidegen hagy Szappan kicsinyes ármánykodása, mint a meccs alakulása.

Szociális agresszió

Szappan bizonyos értelemben ötvözi két másik társa feminin jegyeit. Bíróhoz hasonlóan ő is a tükörben nézegeti magát, kommunikációja pedig majdnem olyan furcsa, mint Művészé. Tárgyakhoz beszél: cipőjét sárossága miatt dorgálja meg, lyukas fogát pedig töméssel fenyegeti. Mégis szociális agressziója az, ami miatt karaktere igazán parodisztikusan „nőies”. Pletykákat terjeszt, dezinformál és torzít, kétértelmű megjegyzéseket tesz, szemtől szemben kedves, sőt, mézédes és szolgálatkész. „Csodállak, hogy ennyire profi tudsz lenni, hogy így ki tudsz emelkedni. Már régen csodállak emiatt.” – hízeleg például Szomorúszájúnak. Egész személyisége tükröződik egy mozdulatsorban: kávéval kínálja a bírót, tölt neki, szinte udvarol, majd amikor senki sem figyel, belehamuzik ugyanabba a frissítőbe. Ha valaki kimegy, rögvest kibeszéli a háta mögött. Agressziója kezdetben elfojtott, ezért alattomos húzásokra szánja el magát. Ellopja és elrejti Bíró sárgalapjait, hogy megakadályozza a nála mindenben sikeresebb társa előrelépését. Pontosan tudja, milyen fontos ez a mérkőzés Szomorúszájú számára, aki segítséget és együttműködést kér és vár két partjelzőjétől. Szappan – akárcsak a szappanoperák szociális agresszióját gyakorló ármánykodó szereplők – sikamlós természetű, vagy ahogyan Bíró végül beolvas neki: „Csuszamlós, folyékony, mindig kicsúszik az ember kezéből. A mocsok meg ráragad.” A Szappant alakító fiatal színésznő kimagasló teljesítményt nyújt. A karaktert feldobja a dinamikusan mozgó, csupa temperamentum; teste, arca és hangja egészével játszó Lovas Emília.

sóska_3

Fotó: Gregory Iron Photography

„Ilyenek ezek a nők”

A komikus elemek örök és kimeríthetetlen kincsestárát jelenti a nemek cseréje. A nőkkel játszatott férfiszerep a Sóska, sültkrumpli esetében akkor különösen izgalmas, amikor a mindhárom szereplő életében fel-felbukkanó és a szerelmet, gyengédséget, testiséget, vagy a nőt valamiképpen megtestesítő Mariannról esik szó. A Szappant alakító Lovas Emília, ez a cserfes, nagyszájú kiscsaj az, akinél tényleg hatásosak az „ilyenek ezek a nők” típusú szövegek; például amikor Művészt ekképpen próbálja vigasztalni: „Egy nő az csak egy nő, abból sok van, de karrierből egy!”. Vagy amikor ez az alacsony, mozgékony lány értelmezi és megmagyarázza a mindenkit átejtő és kihasználó, „jó nő” Mariann legbelsőbb természetét: „Okos. De nő. Ingatag. Egyszerűen ingatagok. Nem is tehetnek róla, így vannak megcsinálva.” Bizonygatja, hogy ismeri a nőket egytől-egyig, hiszen már számtalanszor meggyűlt velük a baja. „Csak nő az is. Mit akarsz egy nőtől?” – kérdezi felháborodva. Bár saját asszonya uralkodik felette, például korlátozza a gyerekláthatást, óriási tapasztalatával másoknak bölcs tanácsokat oszt: „Lássa a nőd, hogy te vagy az erősebb! Tudod, milyenek a nők. Lehet, hogy még ma visszamegy hozzád! Én ismerem őket.” Persze, hogy humorosnak találjuk, hogy látunk egy filigrán színésznőt, aki sorra degradáló kijelentéseket tesz a női nemről. Lovas Emília ütemes, gyors, mégis tiszta beszéde és fantasztikusan izgalmas orgánuma csak tovább pörgeti az Egressy nyelvezetében amúgy is bőven jelenlévő lehetőségeket, az iróniát, a különböző lelkiállapotok, a hazugságok, igazságok és féligazságok játékát.

sóska_4

Fotó: Gregory Iron Photography

Őze Áron rendezésének két alappillére Egressy zseniális kortárs szövegének nyelvi komikuma és a nemcseréből adódó helyzetkomikum. Őze nem cicomázza fel Egressy szövegét, de nem is csonkítja meg. Tökéletes szereposztással emeli ki a szövegben rejlő lehetőségeket. Nincs túlzás, nincs meghökkentő jelmez vagy szemkápráztató díszlet, csak három végletekig egyszerű, a saját mindennapjaival küzdő, már-már jelentéktelen ember. Nincs kezdet és nincs boldog vagy boldogtalan vég, mint ahogy megoldás sincs. Valahogy minden marad a régiben és kezdődik elölről.

Kővári Gyöngyi Krisztina

A fotók forrása az előadás hivatalos facebook-oldala.

Egressy Zoltán: Sóska, sültkrumpli – vizsgaelőadás, Aranytíz Kultúrház

Rendező: Őze Áron
Bíró (Lacikám): Csiszár Katalin
I. partjelző (Szappan): Lovas Emília
II. partjelző (Művész): Reil Evelin

Bemutató: 2015. május 7.

One Response to Sóska, sültkrumpli, ahogyan a nők készítik (színházkritika)

  1. Judith Toth szerint:

    Nagyon jol meg van irva, kifejezetten felkeltette az erdeklodesemet!!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: