Szabad akarat másfél négyzetméteren

Kritika: Természetes Vészek Kollektíva: Végtelenbe Zárva (Trafó, Budapest, 2012. október 18-20.)

A Természetes Vészek Kollektíva előadásának kezdetekor úgy éreztem, mintha csak a Pendragon legenda főszereplője lettem volna, aki a regény egy emlékezetes jelenetében genetikailag módosított, halhatatlan élőlényekkel szembesül. Az akváriumszerűen megvilágított tér közepén egy szorongató méretű, zárt üvegdobozban fekszik valami. Vagy valaki. Gézbe öltöztetett, nemtelen testéből drótok és elektródák lógnak ki, kezdetben ezek tartják életben. A lét előtti és utáni bezártságra, természetes és természetellenes szűk terekre enged asszociálni a kép, az anyaméhre és a koporsóra. A dobozt és benne Góbi Ritát, két oldalról látja a közönség, a kivetítőkön pedig azt is, amit felülről figyelve látnánk a kalitkában történtekről: néha pontosan azt, néha effektekkel torzítva, röntgenfelvételhez hasonlóan, fénypászmákkal manipulálva a valóságot.

A valami nagyon lassan ébred fel, ízületről ízületre próbálja, tud-e mozogni, egyáltalán, ő-e az, aki mozog. A drótokat még indulat nélkül szedi le magáról, kíváncsian néz körbe, azonban önálló döntéseket nem hozhat: fülsiketítő zajokra mozdul. Az ébredés görcsös, reflexszerű mozdulatai összhangban állnak a Parabryo kísérteties zenéjével, látványelemként ehhez járul hozzá az erős, koncentrált fény és a füst. A lény fölfedezi magát és a börtönét.

A doboz egy rejtekhelyéről nejlonzacskóba csomagolt tárgyak kerülnek elő: egy szelet kenyér, hús, aranycipellő. Az előadás ezen pontján lehetünk biztosak abban, hogy a lény ember: úgy falja be a kenyeret, mint aki napok óta nem evett – talán sohasem. A tárgyak megtalálásának nagyon örül, mintha érzelmileg próbálna kötődni hozzájuk, de nem tud velük mit kezdeni, nem tudja értelmezni őket. Nézegeti ugyan boldogan a fél pár cipőt egy ideig, megállapíthatjuk, a vizsgált lény nőnemű és erre ő is ráébred. Dühösen figyeli a monitort, a közönséget ekkor még nem veszi észre, csak a bezártságát realizálja. A kitörési kísérletek közben a kezdetben mesterséges lét elmozdul az emberi felé, ezt a hatást nem csak az egyre karakterisztikusabb érzelmek (kétségbeesés, tehetetlenség, düh) megjelenése és kifejezése éri el, hanem egyszerű biológiai folyamatok is. Az üvegdoboz időről időre teljesen bepárásodik (ami azt eredményezi, hogy néhány percig csak Góbi Rita körvonalait lehet látni), a lény izzadt és a párát a nyálával törli le, csatakos öklével veri a falat.

Nézőként ettől kezdve jelentősen csökken a komfortérzetem, kellemetlen és megválaszolatlan kérdések jutnak eszembe: ki ez a nő itt bezárva? Kik zárták be és miért? Miért nem jöhet ki? És én miért is bámulom? Az előadás tetőpontja, amikor a bezárt nő észreveszi, hogy nem csak gépek, emberek is figyelik – ezért ő is figyel minket. Pillantásában nincs egy szemernyi segítségkérés sem, csak harag, mintha a közönséget hibáztatná azért, hogy bezárták, egyre indulatosabban próbál kitörni a dobozból. A szabadulás lehetőségével azonban nem tud és nem akar élni: az üvegkalitka falai végül felemelkednek, már kényelmesen ki lehetne mászni alatta. A nő szabad, mégsem megy sehová, csak reménytelenül gubbaszt a tér szélén. Az egyetlen világ, amelyet egész életében ismert, kinyílt, de minden definíció és addig megszerzett tudása semmissé válna a megismert korlátok eltűnésével – így hiába szerzett önálló akaratot, hiába ébredt öntudatára, ha kitenné a lábát a térből, a megváltozott szabályokkal nem tudna megbirkózni. Nem tehet mást, marad a lebegő üvegdoboz alatt. Lassan pedig mi is mellé kuporodunk a védettségbe.

Nagy Éva

Természetes Vészek Kollektíva: Végtelenbe Zárva, Trafó, Budapest, 2012. október 18-20.
Koreográfia, mozgás: Góbi Rita; Dramaturg: Imre Zoltán; Zene: Parabryo; Videó: Korai Zsolt, Lenz Tünde; Technika: Szirtes Attila; Jelmez: Szűcs Edit; Produkciós vezető: Kulcsár Viktória; Koncepció és rendezés: Árvai György.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: